Friday, February 25, 2011

- Petua penjagaan bayi -

Aku sesaja surf bout baby nie.. caml lain skit coz sebelum ni mak aku yg tulun jgkan sampai hr ke-60.. so tis time awal2 dah kena berpantang sdiri so,.,, nak kena rajin la eiks carik new info yg berguna tuk diri sdiri n kenjagaan bayi.. nak kata kekok xgaks tp si kecik nir kerap2 nangis.. aku x taw apa lg nak buat... tido sdiri pun terganggun..naik emo gak setiiap hr cam nie kan.. so sedikit sebnyak taw gaks after baca n paham info below...

Urutan bayi mampu merangsang dan menenangkan bayi. Bahkan baik untuk sistem peredaran darah, penghadaman dan perkumuhannya.

Kaki


Langkah 1 : Lakukan Indian Milking. Sebelah tangan pegang bahagian tapak kaki bayi dan tangan sebelah lagi memegang lembut pangkal paha bayi (jauhkan dari lutut bayi) dan picit lembut dari paha hingga ke arah pergelangan kaki.

Langkah 2 : Gerakan Hug & Glide. Letakkan kedua-dua tangan anda ke paha bayi, lalu tangan digerakkan ke arah bertentangan dengan gerakan memeras, memijat dan memutar kaki bayi secara lembut hingga ke pergelangan kaki bayi.

Langkah 3 : Telapak kaki bayi dilurut lembut dengan menggunakan ibu jari. Boleh juga dibuat gerakan lingkaran-lingkaran kecil di tapak kakinya. Ia dikenali sebagai Thumb Press.

Langkah 4 : Gerakan Toe Squeeze. Jari jemari kaki bayi dipicit satu persatu dengan gerakan memutar. Ia diakhiri dengan tarikan lembut pada setiap hujung jari kaki.

Langkah 5 : Top of Foot. Selesai bahagaian tapak kaki, letakkan pula dua ibu jari anda di bahagian atas kaki bayi, picit dan lurut secara lembut ke arah pergelangan kaki.

Langkah 6 : Sebelah tangan memegang bahagian hujung kaki bayi, gunakan ibu jari tangan sebelah lagi dan letakkan di buku lali. Picit lembut dan lakukan gerakan memutar di bahagian tersebut. Ia dikenali sebagai Circle Angkle.

Langkah 7 : Kemudian lakukan Sweedish Milking. Tetapi kali ini lurutkan tangan anda haruslah digerakkan dari pergelangan kaki ke pangkal paha pula. Lakukan dengan lembut terutama ketika melalui bahagian lutut bayi.

Langkah 8 : Rolling, luruskan kaki bayi, letakkan kedua-dua tapak tangan anda ke sisi paha bayi. Buat gerakan tangan turun dan naik. Setelah selesai, ulang langkah yang pada sebelah lagi kaki bayi. Urutan pada bahagian kaki akan diakhiri dengan kedua-dua kaki bayi dirapatkan, dan dengan lembut kedua-dua kaki bayi diusap dari atas ke bawah.


Perut

Langkah 1 : Gunakan teknik Water Wheel, lakukan gerakan pada perut bayi seperti mengayuh pedal basikal. Lakukan dengan tangan kanan dan kiri secara berganti dan lurut secara lembut.

Langkah 2 : Masih menggunakan teknik water wheel. Gunakan hanya sebelah tangan sahaja. Letakkan di atas perut bayi dan lurut lembut ke arah perut bawah.

Langkah 3 : Thumb to side. Letakkan kedua-dua ibu jari tangan anda sekata di bahagian atas jari tangan anda sekata di bahagian atas pusat bayi. Tekan sedikit dan lurut lembut membawa ke arah kiri dan kanan secara serentak.

Langkah 4 : Gerakan ini dikenali sebagai Sun And Moon. Gunakan tangan kiri dan kanan secara silih berganti. Pergerakan tangan harus bermula dari kiri ke kanan.


Dada

Langkah 1 : Gerakan Open Book. Letakkan kedua-dua tapak tangan di bahagian dada bayi, buat gerakan dari tengah dada ke arah samping.

Langkah 2 : Letakkan pula kedua-dua tapak tangan di dada bayi, dan lakukan gerakan secara berselang-seli kanan dan kiri. Hujung jari perlu singgah ke atas bahu bayi. Ia dikenali sebagai butterfly.


Muka

Langkah 1 : Letakkan hujung jari kedua-dua tangan anda di atas dahi bayi. Urutan muka harus dimulai dengan mengusap wajah bayi ke arah samping dengan kedua telapak tangan anda.

Langkah 2 : Letakkan kedua-dua jari di tengah dahi dan tekan lembut di bahagian tersebut. Buat gerakan ke samping kiri dan kanan.

Langkah 3 : Letakkan kedua-dua jari di sisi pangkal hidung bayi dan lurut lembut ke arah bawah.

Langkah 4 & 5 : Temukan kedua-dua ibu jari anda di bahagian tengah bibir atas dan urut secara melintang ke kiri dan kanan (mengarah ke pipi). Lakukan cara yang sama di bahagian bawah bibir bayi anda.

Langkah 6 : Letakkan hujung jari kedua-dua tapak tangan anda ke sisi rahang bayi. lakukan gerakan secara memutar, lakukan ia dengan lembut dan perlahan-lahan.

Langkah 7 : Akhir sekali, pegang kedua-dua telinga bayi dan usap lembut ke arah bawah.


Tangan

Langkah 1 : Urutan tangan perlu dimulakan dari pangkal lengan, tangan kanan dan kiri bayi. Ia dikenali sebagai Indian Milking. Gerakan yang dilakukan seperti sedang memerah susu. Atau, kedua-dua tangan melakukan gerakan memeras, memicit dan memutar lembut pada lengan bayi.

Langkah 2 : Lakukan Hug & Glide. Genggan lengan bayi dan urut perlahan secara memulas sebelum beralih ke bahagian tangan.

Langkah 3 : Lakukan gerakan Open Hand. Cuba buka tapak tangan bayi perlahan-lahan. Gerakan ini diakhiri dengan tarikan lembut pada setiap satu jari-jemari. Urut dalam gerakan membulat di tapak tangan bayi dan galakkan agar dia membuka genggaman jarinya.

Langkah 4 : Sebelah tangan pegang tangan bayi manakala guna dua jari (ibu jari dan jari telunjuk) untuk memegang pergelangan tangan bayi dan lurut lembut bahagian atas tapak tangannya. Ia dikenali sebagai Sweedish Milking.

Langkah 5 : Teknik dikenali sebagai Rolling. Letakkan kedua-dua tapak tangan di sisi tangan bayi anda. Buat gerakan dari atas ke bawah (tangan bayi anda akan kelihatan seperti bergegar). Setelah selesai mengurut kedua-dua belah tangan, rapatkan lengan bayi ke badannya dan usap lembut. Katakan pada bayi bahawa anda sudah selesai mengurut tangannya dan akan mengurut di bahagian lain pula.

Minyak Bayi

Ketika mengurut, gunakan minyak bayi (yang tidak berbau) bagi mengurangkan geseran pada kulit bayi. Sebelum menyentuh bayi, gosok kedua-dua belah tapak tangan anda untuk memanaskannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...