Thursday, October 14, 2010

Dah STOP sepenuhnya ......

Salam all .......

Apa kaitan ngan topic kali nie? hehe cam x cantik plak ngan topic aku nie. belasah je la.. dah puas karang2 blog ni tp pening plak nak taruk topic. Tp apa ada ngan topic kan?? haah ... wat evar!!....

                                                      Mr Qayyim Haris .......

Back 2 my toppic.. dah melalut plak nie. Just nak share, alhamdulillah since Qayyim turn 3 years old dia secara relanya terus STOP pakai nappy or drypers!!.. alhamdulillah..... setelah puas aku ngajor.hehe x ngajor sgt pun just ada masa n cuti aku ajar la dia "peeeee peeee" n "poooooo POOooo" kat toilet.. itupun menguji kesabaran gaks.. cuma setakat ni alhamdulillah kalau "poooopooo" dia blom pernah tercicir kecuali "peee peee".. ni biasa la kan jenis budak2 x pandai nak ctrl time kencing kan cam kita org dewasa nie..
Sebelum ni aku stop puas ngajor dia STOP dr tidur atas buai.. dah 2 thun lebey pun dok atas buai lg.. manala larat aku nak hayun!!... huhu tp alhamhulillah berkat kesabaran suamiku yg byk ajaq dia.. ya lah aku sdiri mana nak ada btul2 masa ngan anak nie.. asal hujung minggu kerja.. mana nak ligan marketing sana sini, jg kelas x habis2..so cuti aku x sama ngan manusia lain.. aku officially cuti hr 'isnin'.. pelik kan.. tp alhamdulillah semua ni x jd masalah coz mr papa byk tulun aku dr awal!!.. bab ngajor qayyim released dr buai, dia yg byk men peranan pujuk2... hehehe akhirnya berjaya!!.. well done my boy... so la ni buai dah tolah masuk stor tunggu thun depan utk adik plaks.. then aku nya part plak , kena free kan qayyim dr drypers.. bab nie mr papa mmg tulun skit2 ja la coz dia malas nak lipat baju qayyim byk2... hahahha ........... ya lah dah terkucir sah2 kna salin bg baru.. sapa penat? sapa lipat kain?? papa gaks kan.. ehehheh cian papa!!........ coz aku tukang lipat kain baju kami2  yg jenis big bgs seze.. small2 size ni btul2 malaslaa.. ikutkan baju qayyim aku nak gantung ja semua.. huhuuh pemalas kan mama qayyim nie..... qargggggggg ................




rilex.. ilex ... mesti korang kata aku buli laki aku kan!!.. nop nope.. tidak sama sekali!!..... setakat ni dia slalu cakap n bebel "u lipat kain x kemas".. "eeee .. nampak sgt anak manja"... ulpsss ....... aku bukan jenis MANJA okay!!..... even bongsu taw ........ cuma stakat baju basahan hr2 pakai kan.. lipat simple2 dah laa.. eeeeee cerewet tul laki aku nie.. so korang pk sdiri laa.. betapa dia cerewet bab lipat kain nie.. kdg2 baju dia aku lipatkan pun , dia bley lipat semula!!.. huhuhu tergugat tul aku nie.. nampak sgt aku jenis x kemas kan... x kisah laa......

x layan ahhhh semua 2......

Back 2 my topic :  Qayyim akhirnya berjaya aku free sepenuhnya dr nappy bila dia masuk 3 tahun.. kira lambat la jgak kan.. x kisah la, mana leh sama kan anak sdiri ngan anak org!..lain acuan kan. so atas sbb kelasakan anak teruna sorang nie puas jgak la ngajoo dia ... bab kena marah2 sure dia dah terbiasa.. hehe pity lil man.. sbb 2 laki aku stand by je kat blakang kalau qayyim kena marah. takut aku hover2 marah anak teruna dia.. hahhaha .......






Aku start pun dalam umur dia 2 tahun.. cuma semat buat time aku cuti jaaa .... tp yg syukur sgt2.. bukan kata hanya free waktu siang, even waktu malam pun dia dah x pakai sampaikan last 2 mths aku sedekahkan 2 pack L size Huggies 2 my sis utk llil gurl dia plaks ....
Utk malam x byk songeh sgt coz Qayyim jenis cepat terjaga kalau dia terkencing. Alhamdulillah.... skarang dia dah pandai bangun sdiri kalau nak "peeee peee" or "pooo Pooo" time waktu malam.. aku cuma tulun bangun cucikan "pooo POO" shj... seb baik bilik air lam bilik.. even jerit2 sekuat mana kalau x bangun nampak sgt "bad mum" kan... hahhaha
So la nie mthly nya budget utk nappy dah selamat.. bley sopping benda len plaks dr gantian nappy 2... hahahha .. x jgaks coz la nie aku dah kena warning ngan mr papa "stop acting like org kaya"... alhamdulillah mr papa byk sedarkan aku!!...... huhu kena ctrlkan diri..

save budget demi family.. yelah nak tambah plak family members tahun depan kan.. so now kalau nak beli baju qayyim pun just ikut kemampuan ja..bukan lg sopping kerap2 asal dpt gaji.. byk dah kena potong dek mr papa.. dia dah amik insuran family, personal utk dia, n utk qayyim.. huhuh ....... x pa la korbankan demi masa depan jgak kan.. mcm la aku ni kaya sgt..
so kn bersyukur dengan apa yg kami ada!!.. syukur dengan rezeki yg Allah bg stakat nie.. bila2 masa dia boleh tarik semula.... ingat 2 kawan!!!.................

Back again again again 2 da topic : ............ no idea dah nie!!..... tp aku syukur sgt2 coz mr Qayyim Haris dah acting like big bro .. cam syok plak ngandung coz seems lil qayyim memahami utk sesetengah arahan aku!!.. apa2 pesanan mr papa kalau dia shift malam, mmg follow jaa...... masya Allah anak aku nie, sampaikan every hrs time aku ber2 dia akan tanya, mama ok x? kejap2 "mama ok x??" ....... huhuhuhu anak mama nie .......... btul2 buat aku terharu.................................

5 comments:

Gieyana said...

dh pandai yer si putera hang pee pee n poo poo...Nureen still pakai g pampers..susah tul nk ajr dier..tmbah lak dier minum kuat!huhu

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

alhamdulillah sng sket hg kan beb....dia dh pandai bdikari la tu...hehe

Naimah SiDiK said...

G'Yana : alhamdulillah since aku preggy ni dia mcm dah pandai berdikari even kdg2 dia tunjuk peel bukan2 mcm merap n merajuk!..
hahahah .... nureen minum susu kuat kan, anak aku G mana la kuat minum botol!!.. susu pun la nie dah minum full cream milk ja guna cawan. kdg2 peel x tentu dia mintak la botol!.. standby la jgak susu.. gegeggege ...
ko try la waktu siang dl.. itupun dah mencabar taap DEWA taw... hahahah ... btw Good Luck!!....

Zura : itulah aku rasa senang skit la nie.. jimat 1 hal ...

che'wa said...

congratesss lil'boy..x pe la naim even take time at least kita m'cuba kan..lain anak lain la kemampuannya..

finally dpt la save budget utk dypers & nappy kan..turn adik plak :D

alya x free lg sbb time tido & jln jauh mmg wajib pakai da..kalo jln dekat2 tu npk mcm ok dah..tp mmg luar jangkaan sungguh la kt alya ni sekejap je dia dah boleh faham arahan..syukur sgt..

ok gud luck hot mummy!

Naimah SiDiK said...

ala c'wa alya br 2 tahun kan.kalau gegurl ni ramai yg cakap dia jenis cepat skit dr lelaki kan.. ye lah nak dapat new bby next year kan..

sure dia dah leh baw2 skit...

tke ur time.. chaiyok2x buat alya!!... usaha tangga kejayaan... ehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...