Sunday, November 7, 2010

Ubat sapa banyak2 nie??

Dalam pada dok kisahkan hal preggy nie, lupa nak cakap perihal ubat-ubatan kan yg sepatutnya ibu ngandung kena amik. Aku especially dr awal dapat jumpa ngan Dr Iskandar, byj sggestkan aku amik obimin or Iberek (ntah betul ejaan nie) .... heheheh coz aku mmg alergic tahap dewa ngan ubat2 klinik.


Kalau dulu time preggykan Lil Qayyim semua jenis ubat misi aku bedal n amik on time, but since 2nd ni sesungguhnya aku x lalu satu jenis ubat pun.. Korang sebut la, asid folid ?? every morning n malam wat aku muntahkan semua jenis makanan lam perut nie.. aduhaii....... but aku tinggal je ubat selera makan alhamdulillah ........................ bertambah2 lalu n berat pun naik...

Tp x kan nak salahkan ubat plak kalau berat x naik kan.. x logik dek akal kan.. heheh saje je carik pasal ngan ubat2 nie...

Last2 masuk 5 bulan laki aku bawak p jumpa dr IskanDar, so dia yg suggest ubat2 seperti dia ats.. So kenalah dapatkan from farmasi after dpt Dr prescription.. ada gaks kawan2 yg dok suggest HPA la,Salinda la, DnHans la, ntah mana2 ubatan lg aku x brapa reti  nak sebut nie.. tp x brapa brani kalau x jumpa Dr.. Aku x nak apa2 jd ngan lil butterflies inside.. Even kakak aku dulu penah skali makan HPA , but atas arahan dr dia terpaksa stopkan ubat tersebut.. ada la reason , tp aku x nak mention kat sini coz ubat tersebut adalah dr pembuatan yg HALAL ye kengkawan cuma mungkin x serasi ngan kakak aku nie.. NOKTAH!! ........

So preggy kali ni aku byk terus ngan Dr private.. coz masalah alahan dr awal kan sampai ke-5 bulan.. terpaksa ulang alik jumpa Dr Iskandar.. n atas arahan dia jgaks la aku terpaksa makan hati ayam ... eeeeeeeeeeeeee  skali je aku ikut!!.... ahaha sory la dr!!.. itu arahan terpaksa aku ingkar.... 


n teringat plak aku kisahlast week sebelum parents aku berangkat p Haj 2 Makkah, depa singgah jap rumah aku. hehe Skali Lil Qayyim mintak la, tok nak ubat, nak ubat !!...... hehe aku biarkan je coz si kecik nak bermanja ngan tok n wan kan apa salahnya.....

Skali mak aku tanya la, "ubat yg mana nie? Tok x tahu la, byk sgt ubat lam peti ais nie"... hehee.. aku sengih2 jaa wat x dengaq tgk akal si kenit nie..
Skali mak aku tunjuk ubat OBIMIN aku 2.. skali si kenit dengan laju sebut .............
" 2 ubat tuk bby lam perut mama, bukan Qayyim punya ubat" .....
mak aku dah conpius , ubat bby?? " ubat klinik kan kecik2, ni ubat apa mama Qayyim makan nie??" .. 
heheh laki aku dengan bangga interprem... ubat utk ibu ngandung yg ngada2 x leh makan ubat murah .... hehheh hamboi2 bahasa, sedapnya cakap!!.. sapa kasi aku boyot cam nie?? nak kena laki aku nie taw... sesambil dia sengih2 tgk haku!! ......... 

Then apa lagi mak aku pun mula la dok story time dia ngandung dulu.. sama ja ngan haku,kakak aku!!..... muntah x hingat!!! .... sampai 9 bulan taw dok cam ne, sapa tahan ?? ... tp mak aku kira kuat semangat la jgak kan anak sampai 9 n alhamdulillah yg hidup 8!! ..... x mcm aku br sorang.. tp mcm spoloh........ (x nyesal) ...

So utk Qayyim pun 2-3 jenis vitamin aku belikan tuk dia.... budak2 jenis lasak n kurang makan nasi ni kena kasik vitamin pelbagai skit... dr fish cod, vitamin tablets, jelly vitamin semua ada.... untung kan zaman la nie mcm2 boley dapat x mcm dedulu..



So image di atas merupakan ubat2 yg suite ngan anak aku setakat ini selain kismis n kurma juice.. huhuhu byk kan... tp Alhamdulillah time makan ubat mmg dia hingat tp time ngaji...... punya la puas aku pujuk.. kejap2 nak langkaw page baru... huhuhu .............

Budak2 kan... mengaji, sembahyang nak kena mula dari awal.. tp itulah kan pelan2 kayuh... so Alhamdulillah la nie time sembahyang mmg dia akan join even dari belakang..n budak2 kan benda baru nak kena ajarkan..
Mudah-mudahan dia akan ingat semua ni samapai dewasa.. .............. amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...